2 stycznia 2014

Jak zrobić koszyczek z płyty CD

         Płyty CD można rozmaicie zastosować, kiedyś widziałam tutorial w Internecie o puchatej szkatułce uszytej z wykorzystaniem płyty, ale nie mogłam go odnaleźć, więc utworzyłam własny. Zamiast szkatułki uszyłam kolejny koszyczek - oto kilka(nascie;) kroków, jak to zrobić:

Jeśli chcesz koszyczek jednokolorowy, to użyj dwóch warstw tego samego materiału - ja wzięłam dwa różne wzory, według życzenia - fioletowe;) Na kartonie narysuj okrąg (np. za pomocą cyrkla lub odrysowując talerz, miskę itp), od tego jaki zrobisz promień koła bedzie zależała wielkośc twojego koszyczka. Wytnij koło i obrysuj jego kontur na materiale, potem wytnij.



Oprócz dwóch kół i płyty cd będą też potrzebne dwa paski na uchwyt i jeszcze jeden grubszy na wykończenie oraz koronkę, ale nie widać ich na zdjęciu.


Złóż jedno koło na pół i jeszcze raz na pół, zeby znaleźć środek, zaznacz go np szpilką


Na środku połóż płytę i obrysuj jej kształt ołówkiem lub lepiej kredką krawiecką, mydełkiem lub znikającym mazakiem.


Narysuj też promienie, ale nie wewnątrz środkowego koła, gdzie będzie płyta. Promienie wyznaczaja miejsce zszycia materiałów i pamiętaj, żeby ułożyć je lewymi stronami do siebie. Ma to wyglądać tak:


Ja rysowałam troche ołówkiem i kredką; miałam taki materiał, że linie preześwitywały po drugiej stronie, więc obruciłam materiał, żeby nie były takie widoczne


Pomiędzy materiały ułóż płytę cd na wyznaczonym środku.


Zepnij materiały szpilkami tak, zeby płyta się nie przuswała.


Zmień stopkę maszyny na tę do wszywania suwaków i zszyj materiały, obszywając płytę.


Zepnij materiały ponownie, ale tak, żeby szpilki nie trafiały w linie narysowane wcześniej


Zszyj materiały wzdłuż wyznaczonych wcześniej promieni i odetnij odstające nitki


Zaczyna się wypychanie, można w tym celu użyć kilku rzeczy, ale najłatwiej dostępnym i najlżejszym jest środek poduszek, które każdy posiada w domu lub za kilka złotych kupi jaśka w sklepie.


Wypełnij wszystkie komory i zepnij szpilkami ok 2cm od krawędzi


Zszyj materiały wzdłuż krawędzi koszyczka i wyjmij szpilki


Koszyczek w takim stanie jest za bardzo rozłożony, więc średnicę zewnętrzną nalezy zmniejszyć, zeby "postawić" nieco ścianki koszyczka


...w tym celu na każdej komorze zrób zakładki i zepnij szpilkami


Jest różnica, prawda?


Przeszyj ponownie dookoła i odłóż koszyczek na bok.


Nadszedł czas na uchwyt koszyczka - dwa paski materiału o szerokości 4cm (możesz to zmienić) zszywamy prawymi stronami do siebie (to zdjęcie poniżej nazwe zdjęciem A, chodzi o górne paski z tego zdjęcia)



Na środku zostaw przerwę w szwie, zeby wywrócić uchwyt na prawą stronę


Obetnij rogi, żeby były kształtne po wywinięciu



Wypełnij uchwyt wkładem poliestrowym z poduszki i zaszyj otwór ręcznie. Odłóż gotowy uchwyt, bo trzeba wykończyć krawędź koszyczka


Do wykończenia koszyczka potrzebny jest dolny pasek materiału ze zdjęcia A o szerokości 8cm. Złóż go na pół i poszarpanymi brzegami przypnij do krawędzi koszyczka.


Przeszyj dookoła, ale zaczynając i kończąc szew zostaw kilka centymetrów tego paska luzem


Przerwij szycie, złóż pasek tak, aby tworzył jednolity okrąg, zepnij szpilką i odetnij niepotrzebny kawałek. Zszyj początek paska z końcem w miejscu, gdzie spinała je szpilka.


Rozłóż zakładki i przeszyj do końca wzdłuż krawędzi koszyczka.


Wyprostuj pasek


...i zagnij do środka spinając szpilkami.


Przeszyj dookoła, wyjmując szpilki.


Przyszyj ręcznie przygotowany wcześniej uczwyt i odstaw koszyczek na chwilke, bo trzeba przygotować falbanke do ozdoby.


Moja koronka jest biała i ma 5cm szerokości, ale przecież możesz użyć innej. Ręcznie marszcząc koronkę szyj wzdłuż jej długości.


Uszytą falbanke przyszyj ręcznie wokół koszyczka, użyj tego samego koloru nici, co koronka, żeby szew nie był widoczny.


Na przywiązałam kokardkę z koronki, ale równie dobrze moze to być np. kwiatek.


GOTOWY!



Ten koszyczek był prezentem świątecznym, zamówionym w konkretnych barwach - mam nadzieję, że obdarowana była zadowolona równie bardzo, jak darczyńca;)
W koszyczku dobre jest to, że może służyć każdemu w inny sposób a i wykonać go można praktycznie z każdego materiału. A czemu płyta cd? ...a temu, ze mam ich dużo i część jest już bezużyteczna, mąż dawno chciał się ich pozbyć, ale ja, mając naturę chomika, trzymałam je uparcie i teraz je zużywam m.in. jako sztywne i możliwe do mycia dno koszyczka. 

2 komentarze:

  1. Wspaniały kursik na koszyczek:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ...od takiego fachowca jak Pracowite Słoneczko to prawdziwy komplement ;)) dziekuję

      Usuń

Dziękuję za wizytę i podwójnie za komentarz ;)